Teknolojiye ayak uydurmak amacıyla her gün daha da “modernleşen” çağımızın en büyük kayıplarından biri de şüphesiz ki yazılı ve görsel basına olan ilgideki azalmadır. Her yıl giderek azalan kitap okur-yazarlık oranları, sahnelenen oyun sayısı bu durumun en belirgin göstergelerinden birkaçı sadece. Bu durumun bilincinde olan tiyatro severler 24 Nisan – 3 Mayıs tarihleri arasında Mimarlık Amfisi’ni doldurdu, günümüz tiyatrosunun, gelecekte başına neler geleceğini tartıştı. Sergilenen her oyun sonrası düzenlenen söyleşilerle durum farklı boyutlarınca ele alındı.

10 gün süren şenlikte, arala ülkemizin tanınmış tiyatro derneklerinin, üniversite ve bağımsız tiyatro toplulukların mutfağından çıkmış 24 farklı oyun sergilendi ve Özgür Kazova söyleşisi yapıldı. Kafka’dan Camus’ya, Oğuz Atay’dan Sartre’a büyük ustaların eserleri, adına yakışır şekilde sahnelendi. Benim izleyebildiğim tek eser Dr. Korczak’ın Örneği olmasına rağmen tek oyunda o atmosferi solumak gerçekten heyecan vericiydi.

Şenlik Programı ve Oyunlar

24 NİSAN CUMA

ODTÜ OYUNCULARI-“Barut Fıçısı”- Dejan Dukovski 80′
Her tadı içinde barındıran, şiddetin komediyle kol kola gezindiği oyun, Balkanlar’dan çıkmış 11 kısa hikâyenin birleşmesiyle oluşuyor. İzleyememe rağmen ODTÜ Oyuncuları’nın kusursuz performanslarıyla ayrı bir tat da onların kattığına eminim. Umarım bu sene içinde tekrar sahnelenir de izlemek için bir şansım olur.

25 NİSAN CUMARTESİ

EGE ÜNİVERSİTESİ TİYATRO TOPLULUĞU– “Sıkı Yönetim”- Albert Camus -120’
Bir yazı Albert Camus’un elinden çıkar da okunmaz mı hatta sahneleniyor izlenmez mi? Tabi ki izlenir yine hatta EÜTT sahneliyor, sistem eleştirisini bir de onların ağzından dinlemekte fayda var.

ÖZGÜR KAZOVA TEKSTİL KOOPERATİFİ SÖYLEŞİSİ
Direnişleriyle simgeleşen Kazova işçileriyle söyleşi. Şenliğin toplumsal sorumluluk ayağında tatmin edici yönlerinden biriydi.

TİYATRO LAHZA – “Kel Şarkıcı”- Eugene Ionesco-65’
Ülkemizin umut vadeden taze tiyatro oluşumlarından Tiyatro Lahza’dan absürt bir oyun daha. Absürt tiyatro akımının önde gelen yazarlarında Ionesco’nun bir türlü sonlandıramadığı ama sonlandırmadığı için hiç de suçlu hissetmediği çünkü bütün olay absürt olduğu için sonun bir anlamının olmadığı, Türkçe ’ye adı Kel Şarkıcı olarak çevrilen ama bu çevirinin sadece içinde geçen bir replikten kaynaklandığı absürt mü absürt eseri …. .. .. .. . . Bence yeterince duyguyu verdim ama tabi ki gidip görmek her zaman daha yararlı.

BOŞ SAHNE – “Hayaller Gerçek Olsa”- Franz Kafka,Ursula Le Guin,Mine Söğüt-80’
Akıl hastalarının kendi hikayelerini anlatmasının faydasını fark eden hastane yönetiminin, üç hastasını akademi önüne çıkarmasını anlatan eserde, Kafka, Mine Söğüt ve Le Guin’den hikayeler sahnelenmektedir. Siz de Boş Sahne’nin bu hikayeleri sahneye başarıyla uyarladığını düşünüyorsanız bir sonraki fırsat için interneti karıştırmaya başlayabilirsiniz.

26 NİSAN PAZAR

BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ OYUNCULARI – “Pera’da Bir Akşam Vakti”- Hagop Baronyan,Yervant Odyan-100’
Ülkemizin hatırı sayılır tiyatro topluluklarından BÜO, Ermeni edebiyatının önemli hiciv yazarların metinlerinden esinlenerek hazırladıkları Pera’da Bir Akşam Vakti şenliğin izlenmeye değer ama saati kötü ayarlanmış oyunlarından biriydi.

TİMİS – “Balkon”- Jean Genet-110’
Tiyatro Miyatro İstanbul derken Ankara’ya da geldiler. 20. Yüzyılın dâhilerinden Jean Genet’in “Balkon” başka deyişle “Yanılsamalar Evi” Timis yorumuyla sahnelendi.

KADROPA – “Circus Dark”- Bernard Shaw Uyarlayan: Didem Kırış,Simge Günsan-50’
Yetenekli bir kumpanya ODTÜ’deydi. Bernard Shaw’ın eserinden yola çıkarak Jan Dark’ın hikayesi tiyatro severlerle buluştu.

27 NİSAN PAZARTESİ

ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜS TİYATRO KULÜBÜ – “Matmazel Julie”-August Strindberg-75’
Nevrotik ve dengesiz Matmazel Julie’nin hikayesi bir öğrenci tiyatro kulübüyle seyirci karşısına çıktı.

İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ TİYATRO TOPLULUĞU – “Dr. Korczak’ın Örneği”- David Greig-90’
İTFTT’nun kendi yorumuyla David Greig’in Nazi Almanyası döneminde Polonya gettolarında yaşayan bir doktorun ideal bir dünya için yetiştirme yurdundaki çocukları eğitmesinin hikayesi sahnelendi. Ne yazık ki benim gidebildiğim tek oyun buydu. Dekor kullanımı oldukça başarılıydı. Bir sahnede çıkan müzisyen ayrı bir tat kattı. Tekrar sahnelenirse kaçırmamanızı öneririm.

28 NİSAN SALI

GALATASARAY ÜNİVERSİTESİ TİYATRO TOPLULUĞU – “Andorra”- Max Frisch-130’

LAFTA – “Sığıntılar”- Slawomir Mrozek-80’
10 seneye aşkın bir geçmişe sahip GÜTT “Andri” için mi? Yoksa “Peder” için mi? Belki de “Biri” içindir… Cevabını öğrenmeniz için oyuna bekleriz!” dediler, Max Firsch’in ünlü eserlerinden Andorra’yla seyirci karşısına çıktılar.

29 NİSAN ÇARŞAMBA

ODTÜ OYUNCULARI – “Barut Fıçısı”- Dejan Dukovski 75′

30 NİSAN PERŞEMBE

TİYATRO TEMPO –“ Bir Beckett Oynamak”- Samuel Beckett Uyarlayan: Haluk Yüce -50’
Ankara’da ABD’ye gidip kukla üzerine yüksek lisans yapmış birisi var desem inanır mısınız? Hatta o kişi bir Samuel Beckett oyununu uyarlamış, ODTÜ’ye gelmiş desem. İzlemek isterseniz Tiyatro Tempo’yu araştırmanızı tavsiye ederim.

MERSİN ÜNİVERSİTESİ TİYATRO TOPLULUĞU – “Ölüm ve Bakire”- Ariel Dorfman-90’
Ariel Dorfman’ın 1995 yılında sinemaya da uyarlanan eseri MÜTT ile sahnelendi. Seneye de onları aramızda görmek isteriz.

TE SAHNE – “İki Tek”- Atılım Şahin,Doğu Can,Hüseyin Urcan-70’
“Biri “buraya kadarmış” dediğinde anladık yolun bittiğini” diyor Te Sahne. Fatih ve Erkan’ın hayalleriyle sahneye çıkıyor. Onların yolculuklarına ortak olmak istiyorsanız sonraki gösterimlerini kaçırmayın derim.

1 MAYIS CUMA

BEYAZ SAHNE – “İmparatorluk Kuranlar”- Boris Vian-80’
Akdeniz’in sıcak iklimini bırakıp buralara kadar geldiler, Boris Vian’ın Fransız İhtilali çevresinde gelişen oyununu bizlerle buluşturdular.

ODTÜ MD OYUNCULARI- “Oyunlarla Yaşayanlar”- Oğuz Atay-130’
Edebiyatımızın değeri sonradan anlaşılan yazarlarından Oğuz Atay’ın tutunamamayı anlattığı eseri ODTÜ’nün ve Ankara’nın saygı değer tiyatro topluluklarından ODTÜ MD Oyuncuları’nın yorumuyla sahnelendi. Yine gidemediğim için çok pişman olduğum oyunlardan biri de bu. Tekrar sahnelenir gidip çıkışında bir şeyler yazarım umarım.

HORTLAKLI KÖY MASAL GECESİ – Bizden Masallar Sizden Masallar-60′ + Açık Sahne

2 MAYIS CUMARTESİ

TAM SANAT DERNEĞİ – “Masanın Altında Kış”- Roland Topor-80’
Masanızın altını kiralamak ister miydiniz? Biraz da kara mizah diyorsanız bir sonraki gösterimlerini kaçırmayın derim.

SEYYAR SAHNE – “Durum Bu Komedisi”- Kolektif Çalışma-110’
Tehlikeli oyunlar performansıyla tanınan Seyyar Sahne’nin 2 Mayıs’taki 3 oyununda birincisiydi. Oyun çıkarmaya çalışan oyuncuları görme şansını bu seferlik kaçırdınız.

TİMİS OYUNCULARI MEZUN KADROSU– “Bedreddin”- Timis Oyuncuları-65’
Bedreddin ve Börklüce Mustafa’nın hikayesi TİMİS yorumuyla sahnelendi.

SEYYAR SAHNE – “Çok Teşekkür Ederim”- Celal Mordeniz,İpek Türktan Kaynak-90’

SEYYAR SAHNE – “Trom” – Hakan Emre Ünal – 85′
Ronald Topor’un “Masanın Altında” eserinden hareketle Hakan Emre Ünal’ın yazıp oynadığı eser izlenmeye değer oyunlardan biriydi.

3 MAYIS PAZAR

OYUN İŞLERİ –“ Herostratos”- Jean-Paul Sartre, Uyarlama: Özgüncan Karaburun-45’
Herostratos adını tarihe yazmak için Efes’teki Artemis Tapınağı yakan genç adam. Oyundaysa günümüz Herostratos’u sorgulanıyor. Henüz 2 senelik Eskişehirli gençleri izlemek istiyorsanız sitelerini ziyaret etmeyi unutmayın.

OYUN İŞLERİ –“ Palto”- Nikolay V. Gogol-50’
Gogol, Gogol. Gogol olur da izlenmez mi? Gogol’un Palto eserinden uyarlanan oyun Eskişehir’in ümit vadeden gençleriyle karşımıza çıktı.

İTÜ SAHNESİ –“ 2081”- Kurt Vonnegut’tan uyarlama-40’
2009’da da kısa filmi çekilen Kurt Vonnegut’un Harrison Bergeron eserinden uyarlanan eser, İTÜ’nün başka bir tiyatro topluluğuyla seyirci karşısına çıktı.

TİYATRO TEM – “Sezonun Kabusu”- TiyatroTem-65’
2000 yılında kurulan TEM kendi eserleri Sezonun Kabusu’yla şenliğin son oyunu olarak karşımıza çıktı. Gelecek şenliklerde onları tekrar görmek isteriz.

Hem sanat anlamında hem de oyun sonrası söyleşileriyle tek kelimeyle mükemmel bir tiyatro festivalini geride bıraktık. Gelecek şenlikleri iple çekiyorum.

11178333_10206912326313662_6844719233674697630_n

Benzer içerikler için GlokalWeb‘i FacebookInstagram ve Twitter‘da takip etmeyi unutmayın!

Muhammet Şahin | ODTÜ  Endüstri Mühendisliği

 

“Kampüsten” kategorisinde benzer yazılar:

16 Mayıs günü okulumuzdaki topluluklardan ODTÜ Oyuncuları’nın Barut Fıçısı adlı oyununa gittim. Oyunun yazarı Dejan Dukovski, kendisi 1969’da Makedonya’da doğmuş, ülkemizde en çok bu eseriyle biliniyor. Okulumuzun oyuncularının… devamı için tıklayınız.

Yorum Yazın