Video oyunları, uzun süreden beri insanların günlük yaşamlarında eğlence aracı olarak önemli bir yer tutuyor. Bu yüzden çoğu zaman video oyunları sektörü ve oyunlar aracılığıyla yapılabilecek işler göz ardı ediliyor veya önemsenmiyor. Oyun sektörüyle eğlence amacının ötesinde bir ilişki içerisinde bulunan bazı insanlar içinse video oyunları salt eğlence aracı olmalarının yanı sıra, adeta birer para kazanma kapısı. Oyun sektöründen bir yazılım uzmanı, şirket yöneticisi veya dağıtımcı olmadan nasıl mı para kazanılıyor? Sektörün az bilinen bu yönüne, bu yazımda sektörden güncel uygulamalar ve örneklerle değineceğim.

Video oyunları piyasaya ilk sürüldüğünde internet yoktu. İnternetin olmaması çoklu oyuncu (multiplayer) kavramının da olmaması anlamına geliyordu. Dolayısıyla insanların oyunlar üzerinden rekabet edeceği ve kendilerini ispatlayacakları bir alan yoktu. Oyun sektörü sadece oyun yapımcıları ve oyunların çalışacağı bilgisayar ve konsol sektörü için bir gelir kapısıydı. İnternetin halkın kullanımına sunulmasıyla birlikte oyun yapımcıları da harekete geçti ve çoklu oyuncu destekli oyunlar piyasaya çıkmaya başladı. Öyle ki bu yeni kullanım alanı, oyun sektöründe MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) ve MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) ve benzeri yeni oyun türlerinin ortaya çıkmasına yol açtı. Rekabet, oyun turnuvalarının gerçekleştirilmesini ve bu organizasyonların zamanla profesyonel oyuncu ve takım kavramlarının çıkmasına vesile oldu. Böyle bir ortamda da oyun sektöründen, oyuncu olarak ilk maddî kazanımlar elde edilmeye başlandı.

ASRock Fatal1tyİlk Profesyonel Oyuncu: Jonathan Wendel “Fatal1ty”
Jonathan Wendel, geniş kitlelerce oyun sektöründeki ilk profesyonel oyuncu olarak kabul ediliyor ve bu alanda haklı bir ünü var. Kendisinin, bugüne kadar düzenlenen turnuvalardan yaklaşık olarak 500 bin dolar kazandığı tahmin edilen Wendel, sektörde Fatal1ty olarak tanınmakta. Wendel’i diğer profesyonel oyunculardan ayıran şey ise Fatal1ty’yi bir marka haline getirebilmiş olması. Şu anda Fatal1ty markasının ve isim haklarının sahibi olan Wendel, pazarda eşi benzeri olmayan bir işe imza atarak Asus, ASRock, Creative Labs, OCZ Power gibi firmalara isim haklarını verip Fatal1ty serisi anakart, ses kartı, kulaklık, fare ve güç kaynakları gibi donanımların üretilmesini ve isimlendirilmesini sağlamıştır. Örnek vermek gerekirse, hali hazırda anakart ve başka bilgisayar bileşenleri üretmekte olan ASRock firmasının Fatal1ty serisi anakartları üst seviye (high-end) anakartlar olarak yıllardır piyasada bulunmakta. Özet olarak, Fatal1ty 2000’li yıllarda profesyonel oyunculuk kavramının yanı sıra, girişimciliğiyle de oyun sektörüne yeni bir kavram ve iş alanı getirerek, yapımcı veya dağıtıcı olmadan oyun sektöründen profesyonel şekilde para kazanmaya başlayan ilk insan oldu.

Oyun Harita Tasarımından Oyun Yapımcılığına: IceFrog ve Steve Feak “Guinsoo”
Oyun sektörünün 2000’lerde parlayan diğer iki girişimcisi ise IceFrog ve Steve Feak “Guinsoo”. Kariyerlerine Blizzard’ın yapımcısı olduğu gerçek zamanlı strateji (RTS) oyunu olan Warcraft III’e eğlence amaçlı harita yapmakla başlayan ikili, sonrasında haritanın oyunun orijinalinden bile fazla oyuncuya sahip olmasıyla birlikte kendilerine profesyonel manada iş bulmuş oldular. Okuyucular arasında oyuncuların başlıktan anladığı üzere geliştirdikleri haritanın adı DotA (Defence of the Ancients) idi. Bu harita aynı zamanda, yine Blizzard’ın yapımcılığını üstlendiği bir RTS oyunu olan Starcarft’a yapılan haritanın başını çektiği MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) türünün bayrak taşıyıcısı oldu ve MOBA’yı oyun dünyasının bir türü haline getirdi. Warcraft III’ün grafiksel ve fiziksel yetenekleri eskimeye başladıktan sonra, tüm dünyada bilinen DotA’yı resmî bir oyun haline getirmek için IceFrog ve Steve Feak farklı firmalar tarafından işe alındı. DotA’nın temelini oluşturan harita geliştiricisi Feak, şu anda Riot Games tarafından piyasaya sürülen ve milyonlarca kişi tarafından oynanan, turnuvaları dünya çapında olan League of Legends’ın baş geliştiricisi. Aynı şekilde DotA’nın bugünkü halini almasını sağlayan IceFrog (kendisi ismini gizli tutmakta), Valve tarafından piyasaya sürülen, dünyanın en büyük oyuncu kitlelerinden birine sahip olan ve turnuvaları düzenlenen DotA 2’nin baş geliştiricisi olarak çalışmakta. İki isim de şüphesiz, eğlence olarak başladıkları uğraşılarında bu kadar büyük boyutlara ulaşabileceklerini düşünmüyorlardı fakat oyuncuların takdiri ve sektörün gidişatı, bu iki ismi bu noktalara taşıyan ve oyun haritası yapımcılığından oyun yapımcılığına sürükleyen baş faktörler oldu.

Amatör Oyuncular İçin Yöntemler
Yazının ilk iki alt başlığında oyun sektöründe profesyonelleşilerek elde edilen kazançtan bahsettim. Yukarıdaki durumlar uç örnekler olup, nadir rastlanılan, herkesin kolayca başaramayacağı şeylerdi. Amatör oyuncuların yapabileceği şeyler daha çeşitli olsa dahi, genellikle kazanılan miktarlar çok daha küçük meblağlar oluyor.

Amatör kazanç yollarından ilki MMORPG türündeki oyunlarda geliştirilen karakterlerin, elde edilen eşyaların, sahip olunan hesabın el değiştirmesi olarak sınıflandırılabilir. İnternet üzerinden oynanan rol yapma oyunlarında kişiler, oynadıkları karakterleri, seviyelerine ve niteliklerine bağlı olarak, arzu eden bir başkasına satabiliyorlar ya da az rastlanan oyun içi eşyayı gerçek para karşılığında satabiliyorlar. Özellikle ülkemizde, 2000’li yılların ortalarında ortaya çıkan Knight Online, Silk Road ve Metin 2 gibi oyunlarda bu tür alışveriş çokça kullanılmış, yeri geldiğinde oyundaki karakterin 1000 liraya varan fiyatlara el değiştirdiği görülmüştür.

İkincisi ise, oyun firmalarının oyunculara sundukları imkanlar dahilinde gerçekleşen alışverişler. Bu konuya güzel bir örnek Blizzard’ın yapımcılığını üstlendiği hack-and-slash türündeki Diablo 3’ten verilebilir. Blizzard oyun içine koyduğu açık artırma marketinde, oyunculara sahip oldukları eşyaları gerçek parayla satış imkanı sunuyor. Bu şekilde gerçekleştirilen alışverişler sadece oyuncunun bulunduğu ülke içinde gerçekleşebiliyor ve satış fiyatının üzerinden Blizzard kendine %15’lik bir pay alıyor. Ayrıca satışa çıkan her eşya için 1 $, € veya £ (ülkenin para birimi neyse) para alınıyor. Bu şekilde hem oyun yapımcısı oyun içi satışlardan zahmetsiz bir şekilde para kazanmış oluyor hem de oyuncuların oyuna verdikleri emeğin karşılığının maddî olarak karşılanması ve oyuna daha fazla bağlılık sağlanması amaçlanıyor.

Para kazanmak için sayabileceğimiz bir diğer yöntem ise bazı oyunlar için geliştirilen modlar ve kişiselleştirme setleriyle elde edilen kazanç. Bu tarz bir yöntemde oyuncular oyun içindeki eşyaların veya karakterlerin alışverişini yapmaktan çok yaratıcılıklarını kullanarak hem oyuna katkıda bulunuyorlar hem de bundan gelir elde etmiş oluyorlar. Team Fortress 2 veya Dota 2 gibi oyunlarda, dileyen kullanıcı oyun içindeki karakterlere yeni eşyalar (şapka, pelerin, ayakkabı, omuzluk, gözlük, silah, kalkan vb.) tasarlayarak bunu oyun içindeki tüm kullanıcılara satabiliyor. Oyun içi markete bu tarz ürünleri koymak için tabii ki öncelikle oyun yapımcısının onayı gerekiyor. Ardından satış yapılan her ürün için belli bir yüzdesi oyun yapımcısına gitmek üzere, para transferi gerçekleşiyor. Bu şekilde hem oyun yapımcısı hem de eşyaların tasarımcısı kazanırken, oyuncular da sevdikleri karakterleri farklı kıyafetlerle kişiselleştirip oyundan daha fazla zevk alabiliyor.

Amatör veya profesyonel şekilde günümüzde oyunlar üzerinden gelir elde etmek geçmişin aksine daha kolay. Oyun firmaları da oyuncuları daha fazla çekebilmek ve daha interaktif olabilmek adına bu tür girişimlere daha fazla destek veriyorlar. Önümüzdeki süreçte, mobil oyun pazarının da hızlı yükselişiyle oyuncular ve yapımcılar arasında daha farklı etkileşimler göreceğimiz ve oyuncunun pozisyonunun daha fazla önem kazanacağı kesin. Bu ne şekilde olacak, hep birlikte tecrübe edeceğiz.

Benzer içerikler için GlokalWeb‘i FacebookInstagram ve Twitter‘da takip etmeyi unutmayın!

 


 Buğra Ünal – ODTÜ Uluslararası İlişkiler

Videogames kategorisinden benzer yazılar:

Akıllara Kazınan 7 Retro Araba Yarışı Oyunu

Oyun dünyası yıllar içinde büyük değişimler yaşayarak her geçen gün karşımıza daha gerçekçi grafiklerle çıksa da, çocukluğumuzun en güzel anılarından olan “Retro” oyunların kalbimizdeki yeri her daim başka. Bu listemizde ise efsaneleşmiş 7 yarış oyununu sizler…devamı için tıklayın.

 

 


 

Yazar Hakkında

İlgili Yazılar